Termeni specifici ai marketing-ului tradusi intr-un limbaj pe intelesul tuturor.
“Marketingul poate fi definit ca un adevar pus intr-o forma atragatoare.” Jay Conrad Levinson
DICŢIONAR de MARKETING:
ADVERTORIAL = anunt publicitar redactat sub forma unui articol de presa, text publicitar inserat într-o publicatie (cotidian, revista de specialitate). Termenul a fost creat pornind de la cuvintele: Advertising si editorial. Punctul de plecare a fost constatareaca poate fi mai eficienta redactarea unui mesaj publicitar într-o forma care sa semene cu un articol de fond, decat prezentarea lui ca o reclama comerciala propriu-zisa. Deontologia profesionala a jurnalistului solicita însa ca aceste mesaje publicitare „mascate” – platite în functie de spatiul pe care îl ocupa pe suportul respectiv – sa poarte vizibil mentiunea”publicitate” sau sa fie tiparite cu un alt corp de litera.
AGENTIE de PRESĂ = entitate independenta, formata din jurnalisti (redactori, editori, reporteri, corespondenti locali / straini full-time ori part-time), care furnizeaza produse si servicii informationale de actualitate, în una sau mai multe limbi, diverselor canale mass-medii (presa scrisa, TV, radio, site-uri web)> Furnizarea se face sub forma de stiri brute (fara comentarii), reportaje, articole redactionale,analize, sinteze, rapoarte -, însotite de o ilustratie bogata etc. Exemple: Mediafax, Rompres, A.M. Press, A.R. Press, LINKS PR, Euro Aqua Press – EAP, Agence France Press (AFP), Associated Press(AP), Reuters etc.
ANALIZA SWOT = termen realizat din initialele în limba engleza a elementelor de analiza utilizate în planificarea de marketing: atuurile, punctele slabe, oportunitatile, riscurile (amenintarile) companiei. Primii 2 factori sunt factori interni de influenta, iar ceilalti 2 sunt factori externi.
AUTOCOLANT = folie auto-adeziva (pe suport de hartie, textil, folie PVC, PE, PP, film – reflectorizant, fluorescent, fosforescent, fotoluminiscent, rezistent la uzura etc.), lucioasa, semilucioasa, translucenta, mata, dublu adeziva, metalizata etc., folosita ca suport promotional (ex: bannere, semne de vizibilitate pe pardoseala / perete), de informare, pentru etichetarea produselor etc.
AVANTAJ COMPETITIV = stabilirea unei pozitii pe piata a companiei, care diferentiaza favorabil marcile sale de cele ale companiilor concurente.
AVANTAJ CONCURENTIAL = capacitatea / atuul care dă firmei superioritate în fata concurentilor. Avantajul poate fi:
- intern, atunci cand consta în tehnologie performanta, capacitate de control a costurilor de productie, productivitate ridicata, etc;
- extern, cand îmbraca forma unei imagini de marca puternice, cota de piata importanta, notorietate, etc.
B2B = Business to Business = ansamblu de forme de comunicare sau de relatii comerciale care se desfasoara între organizatii profesionale (de la o companiela alta), inclusiv prin mijloace electronice.
B2C = Business to Consumer = ansamblu de forme de comunicare sau de relatii comerciale care se desfasoara între o organizatie profesionala si consumator (persoana fizica), inclusiv prin mijloace electronice. Comert cu amanuntul.
BANNER = material / suport publicitar cu dimensiuni diferite (ex: 6X2,5m), cu una sau cu doua fete, montat între piloni de sustinere sau fixat pe suport dur (ex: din zidarie). Se confectioneaza din PVC, material textil etc. si se imprima prin diferite tehnici, cu grafica agreata de client (full color sau alb-negru).
BANNER HEADLINE = titlu de dimensiuni mari, boldat, al unui articol redactional, care se întinde pe latimea paginii (streamer) într-o publicatie de presa.
BANNER WEB ADVERTISEMENT = material realizat grafic cu rol publicitar pe Internet. Apare sub forma unei imagini evidente, sau ca un mesaj vizual in miscare, benzi rotative etc. Este un mod de expresie publicitara, continand animatie, sunet, ce invita utilizatorii sa actioneze.